کد خبر: ۱۱۹۳۱۵
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۱
با وجود سرعت گرفتن پروژه‌های عمرانی در شهر رشت برای رفع‌ مشکلات ترافیکی طی چند ماه اخیر اما همچنان رشت و رشتوندان در حوزه‌های ترافیکی با چالش‌های مختلفی روبه‌رو هستند.
گزارش| موانع و چالش‌های پیش‌روی‌ پروژه‌های ترافیکی شهر رشت

خبرگزاری آرانیوز رشت،  مسائل ترافیکی، تردد حجم زیادی از خودروهای غیربومی و در ادامه قفل شدن‌ مسیرهای شهری امروزه یکی از دغدغه‌های مردم و مسئولین شهرهای شمالی کشور است به‌ویژه اینکه در شهر رشت‌ که یکی از مقاصد‌ گردشگران از سراسر کشور است زندگی‌ کنید و در ایامی از سال مجبور باشید ترافیک و شلوغی‌‌های کلافه‌کننده آن را تحمل کنید.

"رشت" که سال‌های سال به‌ عنوان شهر اولین‌ها شهرت داشته امروز از لحاظ زیرساخت‌های شهری وضعیت متفاوتی نسبت به دیگر شهرها دارد و از این‌بابت در رنج است؛ بافت قدیمی خیابان‌ها و بسیاری از محلات رشت در کنار شرایط معتدل اقلیمی شاید برای قدیمی‌ها و علاقه‌مندان به بافت‌های سنتی و گردشگران، جذابیت خاصی داشته باشد اما وقتی به پیشرفت‌هایی که سایر شهرهای کشورمان در حوزه زیرساخت‌های شهری و بهبود وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی داشته‌اند می‌نگریم، به رشتوندان حق می‌دهیم که آزرده خاطر شوند.

شهر رشت علاوه بر اینکه مرکز استان گیلان و محل تردد همیشگی مردم از اقصی نقاط گیلان در طول شبانه‌روز است، در طول سال نیز میزبان گردشگران زیادی است که برای رفتن به شهرهای بندری و تفریحی از رشت عبور می‌کنند و یا چند روزی در این شهر ساکن می‌شوند.

رشت و رشتوندان در طول سال‌های اخیر از بی‌ثباتی مدیریتی شهری نیز رنج‌های زیادی برده است؛ مشکلی اساسی که باعث عقب‌ماندگی‌ها و عدم پیشرفت رشت در حوزه‌های مختلف و کندی اجرای پروژه‌ها می‌شد.

 

پروژه ژ5 یکی از پروژه‌هایی‌ است که از سال 1394 اجرای آن توسط مدیریت شهری رشت مورد توجه قرار گرفت؛ این پروژه به اذعان بسیاری از کارشناسان و مدیران شهری نقش قابل توجهی در کاهش مشکلات ترافیکی و روان‌سازی آن خواهد داشت ولی در طول این سال‌ها بی‌ثباتی مدیریتی شهری در رشت و چالش‌ها بین شورا و شهردار باعث شده بود که دست به دست بچرخد و اجرای آن در هاله‌ای از ابهام‌ قرار بگیرد.

این‌ پروژه اکنون با ابتکار عمل و پیگیری‌های شورای ششم و شهردار رشت سرعت بیشتری گرفته و می‌توان امیدوار بود که با اجرای کامل پروژه، بخشی از مشکلات ترافیکی شهر حل شود؛ به گفته شهردار رشت، هزینه‌های اجرای این پروژه نیز با عمران و آبادانی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی دوباره به شهرداری برمی‌گردد.

در همین رابطه رحیم شوقی شهردار رشت یکی از بزرگترین معضلات سطح شهر رشت را مباحث ترافیکی دانست و اظهار کرد : برای‌ کاهش مشکلات این حوزه، شهرداری اقداماتی را در دستور کار دارد؛ یکی از اقدامات میان‌مدت، احداث تقاطع‌های غیرهمسطح در بعضی نقاط شهر است و قطعاً احداث این تقاطع‌ها به‌تنهایی گره‌گشا نخواهد بود اما به صورت نقطه‌ای در کاهش مشکلات ترافیکی تاثیرگذار است.

 

 

وی از تلاش‌ شهرداری برای تحویل اکثر این تقاطع‌ها به مردم رشت تا‌ پایان امسال خبر داد و بیان کرد: اجرای فاز اول رینگ 90 متری شهر رشت هم توسط شهرداری رشت آغاز خواهد شد اما با توجه به حجم این پروژه نیاز است که وزارت راه و شهرسازی برای اجرای فاز دوم آن ورود کند.

شوقی یکی از مهم‌ترین پروژه‌های مدیریت شهری را محور ژ5 عنوان کرد و افزود: تمام پروژه‌ها با اعتبارات داخلی شهرداری رشت اجرا شده و پروژه ژ5 نیز که به پیشرفت بیش از 40 درصد رسیده که امید است که طی ماه‌های آینده به بهره‌برداری رسیده و زیر بار ترافیک برود.

وی با اشاره به اجرای پارکینگ‌های طبقاتی در سطح شهر بیان کرد: دو قطعه زمین در پل بوسار و میدان بسیج خریداری شده که مقدمات کار برای جذب فراخوان انتخاب پیمانکار آغاز شده است، بعلاوه اینکه دو تقاطع غیرهمسطح دیگر هم در میدان فرزانه و توشیبا در دستور کار شهرداری رشت قرار دارد که در تلاش هستیم در آینده نزدیک عملیات عمرانی آنها را آغاز کنیم.

احداث کمربندی دوم شهر رشت به عرض 90 متر«موسوم به رینگ 90 متری» بیش از یک دهه است که در جلسات مدیریت شهری و شورای شهر رشت مطرح می‌شود؛ رینگی که هدف آن کاهش بار ترافیکی مبادی ورودی و خروجی شهر و جلوگیری از ورود خودروهای عبوری مسافران به محدوده درون شهری است.

شهردار رشت امسال در دیدار با مجمع نمایندگان گیلان، خواستار انسجام بین دستگاه‌ها و نگاه ویژه مجمع نمایندگان استان برای احداث کمربندی دوم شهر رشت و همچنین اتمام پروژه جاده کنارگذر کانال ژ5 شد و در کنار آن به اهمیت و حیاتی بودن ساخت کنارگذر ژ5 نیز اشاره کرده و گفته بود برای عبور این جاده که از محدوده روستایی می‌گذرد، همکاری اداره‌کل راه و شهرسازی ضروری است.

البته در مسیر اجرای این پروژه‌های ترافیکی یکی دیگر از مشکلاتی که همچنان در سطح شهر به چشم می‌آید، قرارگیری تیرهای برق‌ مزاحم در مسیر‌ پروژه‌ها از جمله تقاطع‌های غیرهمسطح است که در این رابطه رئیس شورا بر رفع این مشکل تاکید داشت و گفته بود تاکنون جلسات متعددی با ادارات برق از این بابت برگزار شده و حتی مدیرعامل توزیع برق گیلان نیز در یکی از جلسات صحن شورا دعوت شد و در آن جلسه اعلام همکاری کرد اما در همان جلسه، فقدان اعتبار لازم را مانعی برای جمع‌آوری تیرهای برق‌ مزاحم عنوان کرد.

 

با توجه به اینکه وجود تیرهای برق مزاحم در روند اجرای پروژه‌های طرح میثاق و تقاطع‌های غیر همسطح مانع ایجاد می‌کند؛ رئیس شورای اسلامی شهر رشت از نمایندگان مجلس خواست که پیگیری‌های لازم را برای تامین اعتبار موردنیاز اداره برق داشته باشند.

به گفته کارگرنیا، شهرداری رشت برای بازگشایی برخی از مسیرها نسبت به انجام تملک، تعریض و عقب‌نشینی‌ها اقدام کرده اما به علت وجود تیرهای برق مزاحم در برخی از این مسیرها به نتیجه مطلوب نرسیده است.

 

درحالی‌که استاندار گیلان اردیبهشت ماه سال جاری در حاشیه بازدید از روند پیشرفت پروژه‌های عمرانی طرح میثاق ضمن دستور به مدیرعامل توزیع برق گیلان مبنی بر جابجایی تاسیسات برای افتتاح پروژه‌های عمرانی طرح میثاق تاکید کرده بود اما این چالش همچنان گریبان‌گیر شهر رشت است.

ناگفته نماند که شهرداری رشت علی رغم تمام فشارهای مالی، برای این پروژه‌ها تامین اعتبار صورت داده و بسیاری از پروژه‌ها به صورت همزمان کلید خورده است که از پیشرفت خوبی نیز برخوردار‌ند اما در این مسیر نیازمند مشارکت جدی توزیع برق گیلان است.

با توجه به میزبانی شهر رشت از مسافران و گردشگرانِ سراسر کشور و حجم خودروهای غیربومی که در این ایام به اوج خودش رسیده بود؛ از توزیع برق گیلان انتظار می‌رود که تلاش مضاعفی در خصوص جمع‌آوری تیرهای برق از مسیر پروژه‌های عمرانی شهر داشته باشد تا این پروژه‌ها سریع‌تر به سرانجام برسند و شهروندان بیش از این در تنگنا قرار نگیرند.

البته مسعود صادقی خمامی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان هفته‌های گذشته طی دیداری با اعضای شورای اسلامی شهر رشت بار دیگر از آمادگی این شرکت برای تعامل در اجرای طرح‌های توسعه شهری خبر داده بود که امیدواریم هرچه سریع عملی شود.

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار